Upcycling: Pretvaranje Otpada u Vrijednost
U svijetu koji se svakodnevno suočava s rastućim brojem stanovnika, pitanje upravljanja otpadom postaje sve...

8-2

U svijetu koji se svakodnevno suočava s rastućim brojem stanovnika, pitanje upravljanja otpadom postaje sve važnije. S porastom broja ljudi, povećava se i količina otpada koju svakodnevno proizvodimo. Svjetska populacija premašila je 7,8 milijardi ljudi i taj broj neprekidno raste. Prema izvještaju Svjetske banke, (What a Waste 2.0: A Global Snapshot of Solid Waste Management to 2050) očekuje se da će globalna proizvodnja otpada do 2050. godine doseći nevjerojatnih 3,4 milijarde tona godišnje, što je gotovo dvostruko više od trenutnog nivoa. Ovaj poražavajući trend postavlja izazov pred društvo, zahtijevajući inovativna rješenja koja će smanjiti ovisnost o deponijama i umanjiti negativne uticaje na okoliš.

S obzirom na ove poražavajuće činjenice, stvorila se svijest o smanjenje vlastitog otpada, što je rezultiralo sve  popularnijim konceptom prenamjene otpada nazvanim upcycling. Umjesto da se materijali koriste jednokratno i zatim odbace, upcycling ih pretvara u nove, korisne proizvode. Upcycling uključuje davanje polovnim predmetima novi smisao, odnosno predstavlja proces kreativne transformacije starih i polovnih predmeta u nešto nesvakidašnje. Ovaj proces ne samo da smanjuje količinu otpada koja završava na deponijama, već i smanjuje potrebu za novim sirovinama, čime se štede resursi i energija. Osim očuvanja okoliša, upcyclingom se postižu lične i nacionalne uštede. Lične uštede se postižu pronalaskom nove svrhe za upotrebu starog predmeta, dok se nacionalne uštede postižu kroz smanjenu količinu otpada, a time i troškova zbrinjavanja otpada.

Upcycling se ponekad naziva i kreativno recikliranje jer se u osnovi uzima stari predmet i daje mu se novi život, a jedina ograničenja za upcycling su mašta i vještine. Pri upcyclingu se zadržava izvorni oblik predmeta, koji možemo prepoznati u novoj ulozi, a krajnji cilj je otpad vidjeti kao resurs, odnosno vrijednost. 

8-3

 Tako je upcycling sve popularniji u tekstilnoj industriji, kao odgovor na prekomjernu potrošnju resursu i stvaranje velike količine otpada, što je posljedica brze mode koja prevladava danas. Upcycling metoda u tekstilnoj industriji podrazumijeva stavljanje naglaska na finalni proizvodi koji treba biti ne samo praktičan i nosiv, već i reprezentativni izgledom i estetici modnih trendova . Umjesto da se stara odjeća jednostavno odbaci i završi na deponiji, upcycling je kreativni proces koji transformira te materijale u nove, živopisne komade mode. Ova praksa ne samo da smanjuje ekološki otisak industrije mode, već potiče i održivost, inovaciju i kreativnost. Upcycling se može napraviti i od ostataka tekstila, koje bi fabrika odjeće u protivnom završile na otpadu, a glavne prednosti ove mode svakako su održivost, niže cijene (jeftinije je napraviti odjevni komad na ovaj način, nego iznova) i unikatnost komada koji dobivate. Poznati brend koji se bavi upcyclingom, a ima veliki broj obožavateljica, jest američki Reformation, čije su haljine, pa čak i vjenčanice, od starih vintage komada i materijala koje su modne kuće nabavile u prevelikim količinama, te eco-friendly materijala.

Osim u modnom svijetu, mnogi su primjeri koji pokazuju da upcycling ima široku primjenu u različitim industrijama i igra ključnu ulogu u poticanju održivosti i smanjenju otpada širom svijeta. Tako se, naprimjer, u građevinskoj industriji, upcycling koristi za ponovnu upotrebu građevinskih materijala kako bi se smanjio otpad i očuvao okoliš, a kroz korištenje recikliranih cigli, drva ili metala u izgradnji novih struktura. Jedan od primjera je hotel Stow-Away u Londonu koji je napravljen od transportnih kontejnera. Isto tako, upcycling se sve više koristi i u automobilskoj industriji pri proizvodnji automobila, odnosno sve se više koriste reciklirani materijali u unutrašnjosti automobila ili recikliranje starih vozila radi izrade novih dijelova. Primjerice, Tesla koristi reciklirane materijale za oblaganje sjedala i obloga vrata u nekim modelima svojih električnih automobila. Upcycling nije zaobišao ni elektroničku industriju gdje se koristi za ponovnu upotrebu elektroničkih komponenti kako bi se smanjio elektronički otpad, na način da se recikliraju stari mobilni telefoni radi izrade novih uređaja ili se koriste reciklirani dijelovi u proizvodnji novih elektroničkih uređaja. Apple je pokrenuo program poznat kao Apple Renew koji omogućuje korisnicima da recikliraju svoje starije Apple uređaje. Ovi uređaji se zatim razgrađuju, a funkcionalni dijelovi i materijali se koriste za proizvodnju novih uređaja

Svaki dan na našem planetu stvara se sve više otpada. U stvarnosti, količina otpada koja se generira diljem svijeta svake godine mogla bi ispuniti više od 800.000 olimpijskih bazena. Stoga je neophodno promijeniti naš životni stil u pravcu odgovorne potrošnje, gdje se stvari nabavljaju prema potrebi, a otpad koji može imati drugi život, odnosno drugu svrhu, ponovno koristi. Umjesto da se dopušta da se deponije, koje su izrazito štetne za okoliš, sve više pune, potrebno je pronalaziti novu svrhu za stare predmete. Upcycling predstavlja ogroman potencijal za transformaciju mnogih industrija, smanjenje otpada i poticanje održivosti, a kroz kreativnost, inovaciju i edukaciju, postaje sve važniji aspekt održivog razvoja.